Suomesta Saksaan

Lähtöpäiväksi valikoitui loppujen lopuksi perjantai 26.4. Aiemmista vuosista viisastuneena tarkoituksena oli pakkailla kaikki valmiiksi ennen viimeistä aamua, mutta niinpä sitä taas puuhasteltiin heräämisen jälkeen kaikenlaista: pakattiin auto, tehtiin pari peltiä pizzaa (pekonia, meetvurstia, kinkkua jne.), haravoitiin piha loppuun, siivottiin talo esittelykuntoon (seuraava myyntiesittelypäivä kolkutteli reilun viikon päässä). Yhdentoista aikaan haettiin lapset koulusta ja täsmälleen klo 11.57 startattiin kotipihasta.

Laivan lähtöselvitykseen oli aikaa 7 tuntia ja 58 minuuttia ja matkaa reilut 600 km joten turhia pysähdyksiä ei ollut tiedossa. Ensimmäinen stoppi oli Ouluntullin Nesteellä, jossa tarkistimme rengaspaineet. Ja ensimmäinen viivytyskin ilmaantui paikalle tummassa mersussa. Nimimerkki "nainen ratissa" kaipasi apua, koska Mercedes oli ilmoittanut kesken ajon, että paineet on tarkastettava. Kuten tilanteeseen sopii, paineet olivat ihan ok kaikissa Mercedeksen renkaissa.

Kävimme pikaisesti vielä Limingan Halpahallissa ja sen jälkeen huitaisimme yhtä soittoa Jalasjärven ABC:lle tankkaus- ja vessataukoa varten. Pirkanmaan kieppeillä tutustuimme mukavan mutkaiseen kylätiehen (navigaattorin mukaan nopein vaihtoehto matkalla Turkuun) muutaman kilometrin ajan.Turun satamaan saavuimme varttia ennen suositusaikaa ja laivaan ajoimme tunteroisen odottelun jälkeen. Laivamme Viking Grace lähti satamasta ajallaan 20.55 ja suuntasi kokkansa kohti Tukholmaa.

Auringonlaskua ihailemassa laivan kannella.

Saaristolaisten uimakoppimuotia.




























Tukholma - Malmö (27.6.)

Lauantaiaamuna kellot pärisivät 5.45 ja virkkuina 😴 pomppasimme sängyistä ylös. Keittelimme kahvit uudella kahvinkeittimellä (Päivää ennen lähtöä päätimme nakata vanhan Ruskonniitylle ja ostimme uuden termoskeittimen tilalle.) ja suuntasimme autokannelle. Sattuneesta syystä johtuen (oma jonomme oli muiden tukkona) pääsimme laivasta ensimmäisten joukossa ja hurautimme autiohkon Tukholman läpi maaseudulle ja kohden Malmöä. 

Pysähdyimme jaloittelemaan Vättern-järven rannalla sijaitsevalle Brahehus-rauniolle.

Brahehus Vättern-järven rannalla.
Linna on rakennettu 1640-luvulla.


Ruotsalaista maalaismaisemaa.

Malmön rantamaisemissa sijaitseva 190 metriä korkea Turning Torso on pohjoismaiden korkein rakennus.

Laivajonossa Malmön satamassa.

Travemunde - Soltau (28.4.)

Laiva saapui Travemunden satamaan luvatusti puolisen tuntia aikataulustaan myöhässä. Ruotsin ja Saksan välisten autolauttojen tyyliin autokannelle pääsi vasta, kun laiva oli ankkurissa.

Travemunden ranta-aluetta hytin ikkunasta kuvattuna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti